چای سازی سنتی به زبان ساده

چای سازی سنتی به زبان ساده

برای تهیه چای سیاه از برگ سبز چای روش‌های مختلفی وجود دارد ولی در اینجا سعی می‌کنیم ساده ترین روش را بیان کنیم. ابتدا برگ‌های سبز قسمت بالایی بوته را با ظرافت می‌چینیم، سعی می‌کنیم سه برگ بالایی به همراه غنچه چیده شود ولی اگر چای خیلی مرغوب می‌خواهیم باید دو برگ و غنچه‌ی همراه آن با هم چیده شوند. حال چای سازی با چهار مرحله شروع می‌شود.

1- مرحله پلاس:

پارچه تمیزی پهن کرده و برگ‌های چیده شده را به ضخامت حدود سه سانتی متر و یا کمی بیشتر روی پارچه پهن می‌کنیم. محل پهن کردن به دور از آفتاب و در برابر جریان ملایم هوا باشد. هرچه هوا گرم‌تر و جریان هوا بیشتر باشد برگ‌ها زودتر پلاسیده می‌شوند ولی نباید برگ‌ها خشک شوند و یا رگبرگ آنها شکننده باشد. پس اگر برگ‌ها را بین دو کف دست قرار داده و مالش دهیم برگ باید بدون شکستن لول شود.

حال این برگ‌های پلاسیده شده آماده مرحله بعدی هستند.

2- مرحله مالش:

برگ‌های پلاس خورده را بر روی سینی چوبی (لاک) ریخته و با دست آنها را مالش می‌دهیم. حرکت به صورت عقب و جلو بوده و همزمان یکبار به چپ و یکبار به راست برگ‌ها را مالش می‌دهیم.

با انجام مالش برگ‌ها، به مدت حدود سی دقیقه (برای برگ‌های دو برگ و یک قنچه) آب درون برگ بیرون ریخته و برگ‌ها را آغشته می‌کند و همزمان برگ‌ها لول می‌شوند. حال برگ‌ها آماده مرحله بعدی است.

3- مرحله تخمیر یا اکسیداسیون:

برگ‌های چای مالش خورده را درون یک ظرف تمیز ریخته و پارچه تمیزی روی آن می‌کشیم و اجازه می‌دهیم تا تخمیر یا اکسید شوند. هر 20 دقیقه یکبار آن را زیر و رو می‌کنیم. هرچه هوا گرم تر باشد، زمان مرحله تخمیر یا اکسیداسیون کاهش می‌یابد و کم کم رنگ برگ‌ها مسی رنگ می‌شود. اگر زمان تخمیر بیش از حد شود، برگ‌ها ترشیده و چایی که با چنین برگی تهیه شود گلو را می‌سوزاند و اگر زمان تخمیر کم باشد، چای عطر و طعم خوبی نخواهد داشت. معمولا در تابستان زمان مناسب بین یک تا دو ساعت است.

4- مرحله خشک کردن:

یک سینی فلزی بر روی اجاق یا بخاری قرار داده و شعله را بسیار ملایم می‌کنیم، حال برگ چای تخمیر شده را در سینی پهن کرده و آن را هر چند دقیقه یکبار زیر و رو می‌کنیم تا برگ‌ها نسوزند. بسته به مقدار شعله زمان زیر و رو کردن متفاوت است. به هر حال باید به گونه‌ای باشد که برگ‌ها نسوزند. این کار را آنقدر ادامه می‌دهیم تا رنگ مسی برگ‌ها به سیاه یا قهوه‌ای تند تغییر کرده و چای کاملا خشک شود.

اگر زمان خشک کردن خیلی طولانی شود و چای زیر و رو نشود، برگ‌ها ترشیده می‌شوند و چای خوبی بدست نمی‌آید. برای اطمینان از کامل خشک شدن چای، در انتهای مرحله خشک، ساقه‌های چای باید کاملا شکننده باشند و بعد از شکستن آن، درون ساقه نباید سبز رنگ باشد.

حال چای آماده مصرف است.

5 نظر

  • سلام . خسته نباشید. برای رفع ابهامات مرحله مالش لطفا
    میتوانید فیلمی آموزشی از چایسازی تهیه ودر این سایت ارائه
    کنید ؟

  • با سلام .با تشکر از گروه آداس صنعت.
    این دستگاه مالش رو من به تازگی از این گروه دوست داشتنی و جوان خریدم. و خیلی راضی هستم و خیلی م برام اومد داشته و روز به روز اوضاع تولیدم عالی میشه. خدا بهتون خبر بده. انشالا همه شرکتها همینجوری به کیفیت و خدمات پس از فروش اهمیت بدن.

  • باعرض سلام وخسته نباشید به همه عوامل گروه صنعتی آداس ،
    لطفا هرکدام از دستگاهایتان را با توضیحات کامل درحین ساخت ،بهره برداری ودارای کیفیتهایی که دارند به دراختیارمشتریان محترم نیز
    بنمایش بگذارید.اززحمات شما متشکرم

    • باسلام و تشکر از وقتی که برای ارائه دادن نظرات خود با ما قرار دادید.
      از آنجا که انواع و تعداد دستگاه ها زیاد است و سایت به تازگی راه اندازی شده. انشالله به تدریج در حد امکان این کار را خواهیم کرد. ولی اگر شما دستگاه خاصی مورد نظرتان میباشد ذکر بفرمایید تا حدالمقدور آن را در خدمت شما قرار دهیم. در ضمن برای دیدن فیلم‌ها و تصاویر بیشتر می‌توانید به کانال آپارات و یا اینستاگرام گروه صنعتی آداس مراجعه نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عبارت امنیتی *