چه میوه هایی را می توان با دستگاه خشک کن میوه خشک کرد؟

چه میوه هایی را می توان با دستگاه خشک کن میوه خشک کرد؟

امروزه میوه خشک یا چیپس میوه بعنوان یک تنقلات سالم مورد توجه بسیار قرار گرفته است. به کمک فرایند خشک کردن، می توان میوه‌ها را تا یکسال و حتی بیشتر نگهداری کرد. البته میوه خشک علیرغم خشک بودن مستعد کپک زدن نیز هست که باید در نگهداری آن نکاتی را رعایت کرد. بطور کلی هر نوع محصول کشاورزی را می توان به کمک دستگاه خشک کن میوه و سبزیجات خشک نمود ولی برخی از میوه‌ها از لحاظ بازار فروش، محبوبیت و کیفیت خروجی منجر به نتیجه‌ی بهتری می‌شوند. اگر قصد دارید کسب و کار میوه خشک را شروع کنید و نمی‌دانید از چه میوه‌هایی شروع کنید، این راهنما اطلاعات مورد نیازتان را در اختیارتان قرار می‌دهد.

چه میوه هایی را خشک کنیم؟

خشک کردن زردآلو

مگر می‌شود کسی از تجربه طعم زردآلو لذت نبرد؟ چیپس میوه زردآلو با دارا بودن منابع غنی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی از قبیل ویتامین A، پتاسیم و آهن است. دمای خشک کردن زردآلو بین 50 تا 60 درجه سانتی گراد است.

زردآلوها را شستشو دهید و سپس آن ها را از وسط نصف کنید. زردآلوها را در سینی ها بطوری قرار دهید که روی هم نباشند.

میزان برگه میوه خشک زردآلو تولیدی بسته به نوع زردآلو متفاوت است. به عبارتی دیگر، از هر 5/5 کیلو زردآلو نصیری یک کیلو خشک، هر 7 کیلو زردآلو شاهرودی یک کیلو خشک و هر 6 کیلو زردآلو عسگرآباد هم یک کیلو زردآلو خشک شده بدست می‌آید. به طور متوسط از هر 6.5 کیلو زردآلوی تازه یک کیلو زردآلوی خشک بدست می آید.

خشک کردن سیب

چیپس‌های خشک شده‌ی سیب گالا خیلی شیرین هستند و برای تولید چیپس میوه ممکن است مناسب نباشند در حالی که سیب‌های مکون می‌توانند هم به عنوان اسنک و هم برای مواد اولیه دیگر خوراکی‌ها استفاده شوند. دمای خشک کردن سیب 55 الی 60 درجه سانتی گراد است. هر سیب تنها 12 تا 15 درصد خروجی میوه خشک دارد؛ به بیانی دیگر برای تولید یک کیلو سیب خشک ورق شده حدودا 13 کیلو سیب تازه لازم است!

خشک کردن گیلاس

گیلاس یک میوه تابستانی است که چه شیرین باشد و چه ترش، خوشمزه و محبوب است. گیلاس دارای مقدار زیادی مواد مناسب برای حفظ سلامتی و آنتی اکسیدان می باشذ. گیلاس خشک شده می‌تواند به عنوان اسنک یا در سالاد و کمپوت استفاده شود.

  • در ابتدای کار گیلاس ها را بشویید.
  • برای خشک کردن گیلاس یا آلبالو و محصولاتی از این قبیل، جدا کردن هسته یکی از ضروریات است که می تواند با یک دستگاه هسته گیر و حتی با دست آن را انجام داد.
  • گیلاس ها را می توان نصف نمود و یا بصورت کامل خشک نمود.
  •  گیلاس‌ها را روی سینی‌ها بچینید. اگر گیلاس ها را نصف کردید بخش تکه شده را رو به بالا بگذارید، وگرنه ممکن است بعدا وقتی می‌خواهید آن‌ها را بردارید به کف ظرف بچسبند.
    دمای مناسب برای خشک کردن گیلاس 50 الی 60 درجه سانتی گراد است.

خشک کردن پیاز

در دنیای امروز به دلیل به اینکه اکثر افراد وقت کافی برای تهیه غذا را ندارند متاسفانه رو به غذاهای نیمه آماده و فست فود می آورند بیشتر غذاهای فرنگی و ایرانی با پیاز سرخ شده تهیه می شوند چرا که پیاز سرخ شده یکی از اجزاء اصلی و جدا نشدنی غذاها به حساب می آید. سرخ کردن پیاز نیاز به زمان زیاد، دردسرهای خرد کردن و… دارد که برای حل این مشکل پیاز خشک چاره ساز خواهد بود.

برای خشک کردن پیاز در دستگاه خشک کن ابتدا پیاز را تمیز بشویید و پوست بکنید. سپس به ضخامت های دلخواه اسلایس کنید و درون سینی ها بچینید.

ورقه های پیاز در یک خشک‌کن در دماهای حدودا 50 تا 70 درجه سلسیوس خشک می شوند. حدودا از هر 12 کیلو پیاز تازه، 1 کیلو پیاز خشک بدست می آید.

خشک کردن پرتقال

چیپس های پرتقال خشک شده عطر و طعم بسیار خوبی دارند که می تواند در نوشیدنی های سرد و گرم مور استفاده قرار بگیرد. همچنین در شیرینی، کیک، مافین، سس یا سالاد اسفتاده می شوند. به دلیل ارزان قیمت بودن پرتقال در فصل پاییز و زمستان، خشک کردن آن در این فصل بسیار سود ده خواهد بود.

برای خشک کردن پرتقال، پرتقال های رسیده و سفت را انتخاب کرده و به ضخامت دلخواه اسلایس کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که پرتقال را هم با پوست و هم بدون پوست خشک می کنند. بسته به کاربرد و سلیقه خود می توانید پوست را بکنید یا باقی بگذارید. دمای خشک شدن پرتقال 50 الی 60 درجه است.

خشک کردن انگور

انگور از لحاظ ارزش غذایی به دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان فراوان، یکی از بهترین میوه‌ها برای خشک کردن است. مصرف انگور می‌تواند به جلوگیری از سرطان، حمله‌ی قلبی، فشار خون، یبوست و دیابت کمک کند. انگور جز میوه هایی است که طعم خشک شده ی آن بهتر از طعم تازه آن است.

انگور‌ها را شسته و آبکشی نمایید. می توانید آن‌ها نصف کرده یا بصورت کامل خشک کنید. آن‌ها را روی سینی دستگاه میوه خشک کن بچینید.

انگور در دمای بین 50 تا 60 درجه به مدت 6 تا 10 ساعت خشک خواهد شد. ولی طبیعتا با افزایش دما زمان خشک شدن کاهش خواهد یافت.

خشک کردن موز

چیپس‌های موز سرشار از مواد معدنی ای از قبیل پتاسیم و همچنین فیبر هستند و می‌توانند بخش بسیار خوبی از رژیم غذایی سالم شما باشند. موزهایی با لک های قهوه ای گزینه بهتری برای خشک کردن هستند چون کاملاً رسیده هستند. البته توجه کنید که موزهایی که بیش از حد سیاه شده اند را به هیچ وجه انتخاب نکنید. برای اینکه موز خشک سیاه نشود باید آن ها را در فرایندهای خاصی آماده کرد و سپس وارد خشک کن کرد. در دمای 55 درجه ساتی گراد، 8 الی 12 ساعت زمان برای خشک شدن لازم است.

خشک کردن گوجه فرنگی

گوجه و گوجه خشک کاربرد زیادی در غذاهای مختلف دارد. نکته‌ی مثبتی که در مورد گوجه وجود دارد این است که همه‌ی انواع گوجه‌ها قابلیت خشک شدن دارند. چیپس گوجه فرنگی همینطور به صورت پودر در می‌آیند و برای درست کردن پوره‌های گوجه فرنگی استفاده بشوند. از هر 18 کیلو گوجه تازه یک کیلو گوجه خشک تهیه می شود.

برای خشک کردن گوجه فرنگی ابتدا باید آن ها را اسلایس کنید. آن‌ها را به صورت تکه‌هایی با ضخامت یک سانت خرد کنید. توجه کنید که آن‌ها را خیلی کوچک خرد نکنید زیرا در این صورت بعد از خشک شدن سیاه رنگ می‌شوند. در آوردن دانه های گوجه یک انتخاب سلیقه‌ای است که می‌توانید دانه‌ها را بیرون بیاورید یا بگذارید بمانند.

گوجه‌های اسلایس شده را روی سینی‌ها قرار داده و توجه داشته باشید که تکه‌ها را روی سر همدیگر قرار ندهید زیرا ممکن است به هم بچسبند و پاره شوند. 

دمای خشک شدن گوجه فرنگی حدودا 55 الی 60 درجه است. بعد از خشک شدن، گوجه های خشک شده از روی سینی بلند می شوند.

خشک کردن کیوی

کیوی یکی از میوه های بسیار حساس با ماندگاری کم است که نیاز خشک کردن آن بسیار احساس می شود. چیپس های ترش مزه کیوی خشک طرفداران بسیاری دارد.

برای خشک کردن کیوه مراحل زیر را طی کنید.

ابتدا کیوه هارا بشویید و پوست قهوه ای آن را جدا کنید. سپس در سایز دلخواهتان اسلایس کنید. کیوی های اسلایس شده را روی سینی خشک کن بچینید و دمای خشک کن را روی 55 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. در این دما کیوی حدودا 8 الی 12 ساعت نیاز دارد تا خشک شود ولی با افزایش دما می توان زمان را به طور چشمگیری کاهش داد.

خشک کردن انبه

انبه یکی از محبوب ترین میوه های استوایی است که غنی از ویتامین A می باشد. انبه دارای مقدار زیادی فیبر است که در تنظیم قند خون نقش به سزایی دارد.

  • در مرحله انتخاب انبه برای خشک کردن سراغ انبه‌های رسیده و سفت بروید. از انتخاب انبه های نرسیده و همچنین بیش از حد رسیده و خیلی نرم پرهیز کنید. بعضی از انواع انبه‌ها وقتی رسیده می‌شوند سبز باقی می‌مانند. بهترین نوع انبه برای خشک کردن باید هنگام فشار داده شدن کمی ‌آب پس بدهد.
  •  انبه‌ها را بشورید و پوست آن‌ها را جدا کنید.
  •  انبه ها را به ضخامت 5 میلی متر اسلایس کنید. اگر دوست دارید کمی‌حالت جویدنی داشته باشند آن‌ها را ضخیم تر ببرید. اما به یاد داشته باشید که هر چه ضخامت اسلایس بیشتر شود زمان مورد نیاز برای خشک شدن نیز افزایش می یابد.
  •  تکه‌ها را روی سینی دستگاه میوه خشک کن بچینید. در دو ساعت اول حرارت دستگاه را روی 60 درجه‌ی سانتی گراد قرار داده و در 8 تا 12 ساعت باقی مانده میوه‌ها را با حرارت 50 درجه‌ی سانتی گراد خشک کنید.

خشک کردن انجیر

یکی از خواص انجیر خشک، غنی بودن از منگنز، پتاسیم و ویتامین های مختلف است که باعث کاهش اسیدیته، حذف سموم موجود در خون و جلوگیری از بیماریهای قلبی، تقویت سیستم گوارش، جلوگیری از ریزش مو، سنگ کلیه، نقرس و آرتروز می شود.

برای خشک کردن انجیر، ابتدا انجیرها را با آب سرد بشویید. سپس در آبکش ریخته تا آب آن خارج شود. تکه های اضافی و خراب انجی را جدا کنید. برای حفظ ظاهر و رنگ انجیر، کمی آبلیمو روی آنها اسپری کنید. انجیر هم مانند بسیاری دیگر از میوه ها در محدوده 50 الی 60 درجه سانتی گراد خشک می شود.

خشک کردن انجیر

خشک کردن هلو

هلو یکی از راحت ترین میوه ها برای خشک کردن است. توجه داشته باشید که از هلو‌های سفت استفاده نکنید چون ممکن است رسیده نباشند و طعم مطلوبی نداشته باشد. هلو‌های رسیده را اگر فشار دهید کمی ‌نرم هستند و دارای رنگ دلنشینی هستند. دمای ایده آل برای خشک کردن هلو‌ها 65 درجه‌ی سانتی گراد برای 2 ساعت اول و 55 درجه سانتی گراد برای 8 تا 12 ساعت بعد است. برای تولید هر یک کیلو هلو خشک پوست کنده زعفرانی، به 12 کیلو هلو تازه سایز متوسط نیاز است.

خشک کردن طالبی

طالبی خشک علاوه بر طعم بی نظیری که دارد، دارای خواصی از جمله محافظت از کلیه ها، کاهش وزن، تقویت سیستم بینایی، کمک به عضم غذا، جلوگیری از سرطان، کاهش فشار خون، جلوگیری از پیری زودرس، تقویت استخوان ها و افزایش سلامت قلب می باشد.

در ابتدا طالبی ها را بشویید و پوست بکنید. در ضخامت دلخواه اسلایس کنید و در سینی بچینید. دمای 57 الی 60 درجه برای طالبی گزینه مناسبی است.

خشک کردن آناناس

بدون شک یکی از جادویی ترین طعم های میوه خشک متعلق به چیپس میوه خشک آناناس است. بخشی از مواد مغذی آناناس در فرایند خشک کردن از بین می رود ولی با این وجود بخش زیادی از قندهای سالم و ویتامین های آناناس باقی می ماند که می تواند تنقلاتی انرژی بخش حین ورزش، کوهنوردی و… باشد. دمای مناسب برای خشک کردن آناناس 50 الی 60 درجه سانتی گراد است.

خشک کردن گلابی

گلابی یکی از میوه های خوش عطر و طعم برای خشک کردن است. توه داشته باشید که گلابی های رسیده را انتخاب نمایید ولی سراغ گلابی های خیلی نرم نروید.

گلابی ها را پوست کنده، مرکز آن‌ها را بیرون آورید و اسلایس کنید.

برای جلوگیری از قهوه ای شدن گلابی ها، تکه‌های اسلایس شده را در یک کاسه آب اسیدی شده بریزید. منظور از آب اسیدی شده آب به علاوه یک قاشق غذا خوری آب لیمو یا سرکه.

پس از شستشو در سرکه یا آبلیمو، میوه‌ها را از آبکش رد کنید و با یک حوله کاغذی آب گیری کنید.

• آن‌ها را روی سینی دستگاه میوه خشک کن بچینید و از روی هم قرار گرفتن اسلایس ها خودداری کنید.

دمای خشک کردن گلابی بین 50 الی 60 درجه است که به مدت 8 الی 10 ساعت طول می کشد. البته با افزایش دما تایم خشک پایین می آید.

کسب و کار میوه خشک

مدت زمان خشک شدن هر میوه

مدت زمان خشک شدن به موارد بسیار زیادی بستگی دارد. از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نوع محصول غذایی: مقدار چربی، رطوبت، جنس بافت
  2. ضخامت اسلایس ها: هرچه ورقه‌های اسلایس میوه نازک تر باشند فرایند خشک شدن سریع تر است ولی نازک کردن بیش از حد اسلایس ها باعث سیاه شدن آن خواهد شد.
  3. دمای خشک کردن: هر چه دمای کاری خشک کن بیشتر باشد میوه زودتر خشک می شود ولی نباید بیش از حد در دمای بالا کار کرد چون ممکن است منجر به سوختگی یا کاهش کیفیت محصول نهایی شود.
  4. نحوه چیدن میوه ها روی سینی: سعی کنید تا حد ممکن فضا برای گردش هوا بگذارید و اسلایس ها رو روی هم نچینید.
  5. کیفیت دستگاه خشک کن: توان کوره ی خشک کن در تامین گرما و رسیدن به دمای مورد نیاز (در مدت زمان مناسب)، فن های با توان و تعداد مناسب برای گردش هوای داخل خشک کن، و خارج کردن درست رطوبت حاصل از میوه ها سه پارامتر مهم و حیاتی در هر دستگاه خشک کن میوه است که باید هنگام خرید از تولیدکننده بپرسید. ما در گروه صنعتی آداس با تیمی متخصص در زمینه طراحی و تولید دستگاه‌های فرآوری محصولات غذایی و کشاورزی مفتخریم تا بهترین کیفیت را برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم. برای دیدن مشخصات، تصاویر و قیمت دستگاه های خشک کن میوه می توانید به صفحه فروشگاه مراجعه کنید.

ماندگاری میوه خشک چقدر است؟

بطور کلی مدت زمان نگهداری میوه خشک بین 4 تا 12 ماه است. میوه خشک باید در جای خشک و خنک نگهداری شود. رطوبت و گرما باعث تسریع فساد میوه خشک می شود.

برخی افراد برای افزایش ماندگاری میوه خشک به آن مواد نگهدارنده اضافه می کنند که اکثراً برای سلامتی مضر است. پس استفاده از مواد پیشنهاد نمی شود.

هر چند کیلو میوه یک کیلو میوه خشک می دهد؟

بطور کلی هر میوه دارای درصد آب متفاوتی است. میوه های مختلف دارای نسبت تازه به خشک 4 تا 18 و حتی بیشتر هستند. ولی بطور میانگین از هر 10 کیلو میوه تازه، یک کیلو میوه خشک بدست می آید. در توضیحات هر میوه در قسمت های فوق درباره نسبت میوه خشک به میوه تازه صحبت کردیم.

درآمد میوه خشک چقدر است؟

درآمد حاصل از کسب و کار میوه خشک مانند تقریباً تمام کسب و کارهای دیگر وابستگی زیادی به بازاریابی شما دارد. یعنی در کنار کیفیت محصول، بازاریابی را هم در اولویت قرار دهید. بسته بندی های خلاقانه و شیک که باعث ورود به سبد خرید مشتری های باکیفیت تر می شود می تواند سود بیشتری برای شما داشته باشد ولی بطور میانگین سود حاصل از کسب وکار میوه خشک چیزی بین 30 الی 50 درصد است. همچنین می توانید ضایعات حاصل از میوه را به شرکت های تولید کود ارگانیک و دام داری ها بفروشید.

قیمت دستگاه خشک کن

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد ویژگی های دستگاه خشک کن، مصرف گاز و برق، انتخاب ظرفیت دستگاه متناسب با هدف گذاری کسب و کارتان و اطلاع از شرایط خرید می توانید با ما در تماس باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عبارت امنیتی *